Skal din cykel have det sidste løft, så kunne Ceramicspeed være en mulighed. Er du glad motionist, er du måske ligeglad med at du kan sparre 10 watt ved at skifte feks. dine lejer, pully eller krankboks. Men du får altså dele, som får din transmission til at spille max!
Jeg skiftede for nyligt til OSPW pully og en UFO kæde. Jeg har i forvejen ceramicspeed i krankboksen og alt dette fik det hele til at køre super let. Kan jeg mærke det på landevejen? Nej nok ikke, men jeg har fået et næsten lydløst setup, som jeg personligt synes levere mere præcises skift end min originale DuraAce bagskifter.
Og ja, det skal vedligeholdes jævnligt for at fungere optimalt. Men så har man da en undskyldning for at gå i kælderen eller i sit udhus hvor ens cykel nu står.
Langt de fleste prof. hold køre med keramiske lejer, fordi det er bevist at det spare watt frem for et standard setup. Så hvorfor skal vi almindelige dødelige ikke også have den glæde?
“Tab dig 10 kg og spar din penge“…. ! Jo, men en cykel der spiller 100% er altså overdrevet fedt og får dig måske til at glemme de 10 kg som vi er mange der godt kunne tænke os at komme af med.
Nogen ville kalde det at “lire” sin cykel. Et udtryk som havde sin storhed omkring 2005-2010, hvor alt skulle være så let og liret som muligt. Carbon dele som sparrede dig 10 gram og kostede 500 kr.
Det gav så bagslag, da delene blev så lette at de ikke kunne holde til at blive brugt. Og ja, jeg var selv med på den bølge og brugte bunker af penge på feks. at bygge en fuldaffjedret MTB på kun 7,8 kg. Clavicula kranksæt som var ultra lette, men bløde som smør. Extralite kassetter som skiftede super dårligt, men var lette. Extralite discbremser som ikke kunne bremse. Specialbyggede carbon beslag fra Tyskland, så man kunne montere en landevejsforskifter på sin MTB. Det skiftede ikke særligt godt men var let og liret… Fede tide.
Tendensen i dag er stadig let, men også holdbart og funktionelt og det er nok meget godt.
Så overvej hvad du skal lire din cykel med… Det kunne sagtens være dele fra Ceramicspeed.
Skriv til mig for priser eller for at høre hvad jeg kan gøre for netop din cykel. Eller måske vi skal bygge dig en helt ny cykel?
Anders Juul